Videoiden pakkaus nettiin sopiviksi?

Started by Tia, to 08.04.10 - klo:21:48

« edellinen - seuraava »
Go Down

Tia

Osaisikohan täällä joku neuvoa miten saisin videot laitettua nettiin. Tai nettiin laitto kyllä onnistunee, mutta en osaa pakata niitä kaiketikaan tarpeeksi pieneksi. Millä ohjelmalla te pakkaatte/käsittelette videonne? Kuinka pieneksi pakkaatte? Ja mihin muotoon tallennatte?

Kepo

Videoiden käsittelyyn on paljon vaihtoehtoja.

Jos ei halua laittaa videoita suoraan kamerasta, tarvitaan joku ohjelma, jolla videoita voi editoida (leikata turhia pois, lisäillä tekstejä, tallentaa eri muodoissa jne).

Windowsissa on yleensä valmiina Movie Maker -ohjelma, jolla voi periaatteessa tehdä kaiken. Maksullisia ja parempia on lukuisia, esim Pinnacle.

Nettiin laitto on sitten toinen juttu. Helpointa on laittaa videot johonkin valmiiseen galleriaan, jolloin ei tarvitse murehtia formaateista, tiedostojen koosta jne, koska galleria hoitaa yleensä kaiken tuon. Esim Youtube on yksi sellainen, ja monissa kuvagalleria-palveluissa on myös videomahdollisuus.

Tosi hyvä kuvagalleria on kotimaisen Nebulan tarjoama www.kuvat.fi joka osaa pyörittää myös videoita. Sinne olen perustanut muutaman firman gallerian ja toimii hienosti. Se on ilmainen muistaakseni 5 gigaan saakka. Ja jos tilaa tarvitaan lisää eikä halua katsoa mainoksia, veloitus on vain 2 €/kk.

Jos videot haluaa jostain syystä laittaa omille sivuilleen käsin, eikä käyttää valmista galleriaa, tiedostomuoto voi olla mikä vaan, kuten WMV, MPG, MOV, tai sitten nykyään melkein joka paikassa oleva flash-muoto. Esim Youtube-videot ovat flasheja. Flash vaatii vähän osaamista, eli omalle palvelimelle pitää ensi asentaa flash-player kuten noissa valmiissa gallerioissa on. Flashin etuna on että ne pyörivät yleensä hyvin ja melkein kaikissa tietokoneissa ja alkavat heti näkyä ilman pitkää latausta.

Muissa tiedostomuodoissa playeria ei tarvita, mutta niissä on enemmän yhteensopivuusongelmia koska playerin pitää olla käyttäjän koneessa. Kaikilla ei välttämättä ole. Ne myös joskus vaativat ensin pitkän lataamisen ennen kuin alkavat näkyä.

Tiedoston koko on aina kompromissi laadun suhteen. Parhaalla laadulla katselijoilla voi usein olla ongelmia, eli jonkin verran niitä kannattaa pienentää. Mutta kuinka paljon ja miten - siihen ei ole mitään totuutta. Niin paljon kuin mahdollista mutta siten että laatu on vielä hyväksyttävä.

Tia

Mulla on tässä koneessa vain tuollainen macin iMovie ohjelma, jolla kyllä saan muokattua videoita, mutta en saa niitä oikeaan muotoon (vaikkapa mov) vaan ohjelma tallentaa ne automaattisesti m4v muotoon. Näkyyköhän m4v windowssilla? Esim tämä on mv4 muodossa.

Tuon videonhan joutuu lataamaan omalle koneelleen. Jos haluan kotisivuilleni suoraan videon, niin mitä siihen vaaditaan? Ilmaispalvelimilla ei taida olla vaihtoehtoa lisätä kotisivulle suoraan videoita, vai? Olisiko suositella mitään hyvää ja halpaa kotisivupalvelinta? Lisäksi jos joku vielä tietäisi Macin kotisivu editointi ohjelman nimen, niin olisi hienoa :)! Olen tehnyt vain ja ainoastaan noille ilmaispalvemille (geocities, freewebs) kotisivuja, jossa "editointiohjelma" on netissä.

Kepo

Tuo video kyllä näkyy hyvin ainakin mulla mutta ääni ei kuulu.

Ongelmana tässä ja monissa muissa tiedostomuodoissa voi tosiaan olla se, että jonkun kone ei tunnista mv4-muotoa vaan pitää asentaa päivitys tai joku toinen ohjelma.

Ilmaisista kotisivupalvelmista mulla ei ole kokemusta. Tämä voisi olla yksi mahdollisuus, mutta en tiedä miten videot sieltä pyörivät. Kokeilla voi näköjään ilmaiseksi.

http://www.kotisivukone.fi/

Yksi keino on perustaa erikseen sivut ja galleria, ja linkittää videot galleriasta.

Tia

Nyt onnistuin liittämään videon suoraan kotisivuille :), eli ei ongelmia enää... Paitsi tietty ton videon pakkaamisessa ja muuttamisessa oikeaan muotoon.
Äänen mä oon poistanut videosta kun koirat haukku niin kovaa ja hallissa vielä kaikuu, niin ei ole mukavaa kuunneltavaa  ^S^

Pitänee kokeilla toisella koneella movie makerilla muokata noita, kun macin iMovieen ei tunnu saavan kunnon (suomenkielisiä) ohjeita oikein mistään... ainakaan mä en löytänyt.

Kepo

Voisi olettaa, että iMoviessa on mahdollisuus tallentaa eri muodoissa / eri kokoisina.

Laita ihmeessä ääni mukaan! Voihan käyttäjä laittaa hiljemmalle jos ei haukkua kestä :)

Tia

Eipä Movie makerkaan suostu ottamaan vastaan noita videoita :(. Ovat muodossa MPG, jota ei tunnista iMovie, eikä Movie makerkaan... Windowssilla onnistun kumminkin katsomaan videoita (media playerilla), tällä macillä taas en onnistu millään ohjelmalla.  ¤¤==

Kepo

Siis mitkä ovat MPG-muodossa? Tuleeko kamerasta mpg- vai m4v-muodossa?

Tia

Kamerasta videot tulevat MPG-muodossa, mutta olen jotenkin joskus onnistunut saamaan ne silti iMovieen, josta ne tulevatkin sitten m4v-muodossa.

Pitää yrittää vaihtaa kameran asetuksista niin että se tallentaa ne videot johonkin järkevämpään muotoon... mutta olisihan noita ennen otettuja videoita mukava päästä muokkaamaan ja katsomaan!

Kepo

Mpg on kyllä se kaikkein yleisin formaatti jota periaatteessa useimmat koneet/soittimet ymmärtävät. Sitäkin on kyllä olemassa kolme vai peräti neljä vähän erilaatuista versiota ja voi tietysti olla että siinä on joku ongelma. Eikö Movie Maker tosiaan osaa avata mpg:tä? Mitä ilmoittaa?

Tia

movie Maker herjaa "tiedosto Kohdetta C:\Documents and Settings\Omistaja\Työpöytä\Tia\videot\video 004.mpg ei kelpaa projektitiedostoksi (windows Movie Maker). Jos haluat tuoda kuva-, ääni tai videotiedoston projektitiedostoon, valitse Tiedosto-valikosta Tuo kokoelmiin"

Tuolta Tiedosto-valikosta taas kun yritän tuota "Tuo kokoelmiin", niin tulee tämän moinen teksti: "Kohdetta C:\Documents and Settings\Omistaja\Työpöytä\Tia\videot\video 004.mpg ei voi tuoda. Määrittämätön virhe."

#t#

Go Up