Laulaja, laulupedagogi, MuM Birgitta Johansson

* Ohjelmistostani löytyy laulettavaa tilaisuuteen kuin tilaisuuteen:
Pop/rock/punk/iskelmät, klassinen/ooppera.
Erilaisia bändikokoonpanoja, mm. Brained Kysy lisää!

Balance in Phonation (BiP) Voice Training Certified Master Teacher.
* Opi laulamaan terveellä ja luonnollisella äänenkäyttötavalla.
- Löydä äänesi kaikki ulottuvuudet! Klassinen ja pop/rock/iskelmät.
- Laulustudio Espoon Kaitaalla.

E-mail:

 

MUUTAMA SANA ITSESTÄNI JA OPETUKSESTANI



Olen valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta, jossa olen suorittanut kaksi pääainetutkintoa - laulun lisäksi pianossa. Sivuainetutkintoni instrumenttina oli huilu (op. Tapio Jalas), ja toisena sivuaineena kitara (op. Kari Äikäs). Lopputyöni Sibelius-Akatemiassa käsitteli musiikinopettajien äänenkäytön ongelmia. Muista suorituksista mainittakoon Laulupedagogiikka B:n opintojaksot, ja suoritukset Sibelius-Akatemian
oopperakoulutuksessa, jossa olen opiskellut ylimääräisenä opiskelijana esiintyen aluksi oopperoiden Falstaff, Gianni Schicchi ja Soeur Angelica kuoro-osissa, ja sittemmin Le nozze di Figaro- ja Carmen -produktioissa Susannan ja Frasquitan rooleissa. Straussin operetissa Die Fledermaus olen laulanut Adelen osaa Kirkkonummen orkesterin solistina. Savonlinnan oopperajuhlakuorossa olen esiintynyt oopperoissa Tannhäuser, Pajazzo, Cavalleria Rusticana, La Forza del Destino ja Faust. Kilpailukokemusta on yhden Kangasniemen laulukilpailun finaalin verran.  Erilaisia esiintymistilaisuuksia on kertynyt myös Kirkkonummen oopperayhdistyksen puitteissa. 

 

Pop-/jazzlaulut kuuluivat repertuaariin jo yläasteikäisenä. 15-vuotiaana ostin itselleni kitaran, ja sitäkös sitten rämpyteltiinkin säestykseksi sekä yksin että yhdessä ystävien kanssa! Paljon tuli sen kanssa vuosien myötä laulettua niin itsekseen kuin kaikenlaisissa tilaisuuksissakin. Opiskeluaikoina perustimme tyttöbändin, jonka kanssa tehtiin joitakin ikimuistoisia keikkoja! Ikimuistoista oli myös "roudari-managerimme" Matti Ruipon Mosse, jota aina tarpeen tullen työnnettiin ylämäissä ;). 

 

 
Olen toiminut laulunopettajana vuodesta 1999, ja opetan sekä klassista että  pop/jazz -laulua. Tällä hetkellä oppilaani edustavat melko tasaisesti molempia laulutyylejä. Olen myös toiminut kuorojen vakituisena äänenmuodostajana ja pitänyt kertaluonteisia äänenmuodostustunteja yksittäisille kuoroille. Espoon musiikkiopiston tutkintolautakunnassa olen ollut arvioimassa sekä klassisen että pop/jazzlaulun perus- ja musiikkiopistotasojen tutkintosuorituksia. Tämä tehtävä onkin ollut todella mukava paluu omille "juurille", koska olen itsekin Espoon musiikkiopiston kasvatti :).

 

 

Omat opettajani

Klassisessa laulussa äänityyppini on koloratuurisopraano, ja pitkäaikaisin opettajani on ollut Ritva Eerola, jonka kanssa yhteistyö on jatkunut jo toistakymmentä vuotta. Olen hänelle äärettömän kiitollinen kaikesta saamastani tuesta ja ohjauksesta näiden vuosien aikana. Ilman Ritvan loputonta kärsivällisyyttä opettajana (kun oppilas ei taaskaan ehtinyt harjoitella ;), ja hänen perusteellista tietämystään terveestä äänenkäytöstä ja sen toteuttamisesta myös käytännössä olisin tuskin koskaan "löytänyt" omaa ääntäni, enkä nyt myöskään voisi menestyksellisesti tehdä opetustyötäni. Oman lauluääneni työstämisen lisäksi Ritvan pedagoginen ohjaus on ollut minulle erittäin merkittävä asia.
Olen suorittanut Ritva Eerolan kehittämän Balance in Phonation (BiP) -metodin sertifiointikoulutuksen (Certified Master Teacher) sekä klassisen että pop/jazzlaulun osalta.

Oppia olen saanut myös Seppo Ruohoselta, sekä Irina Gavrilovicin, Marjut Hannulan ja Ryszard Karzykowskin mestarikursseilta. Pop/jazz -laulun puolella ohjaajana on ollut lähinnä Aija Puurtinen, ja yksityisopetusta olen saanut myös Melissa Crossilta. Musikaalilaulun puitteissa olen osallistunut Maria Rondèlin mestariluokalle sekä saanut yksityisopetusta Paul Farringtonilta.
Operettilauluun minua ovat mestarikursseillaan perehdyttäneet Johanna Tuomi, Sauli Tiilikainen sekä kapellimestari Vytautas Lukocius. 

Muistan lämmöllä myös ensimmäisiä lauluopettajiani, joiden kanssa pikku hiljaa valmisteltiin laulun sivuainetutkintoa. Aivan ihka ensimmäisen laulutunnin minulle piti Soili Perkiö, kun lukion jälkeen olin vuoden Oriveden Opiston musiikkilinjalla. Pääaineenani tuolloin oli piano, joten vaikka laulamisella olikin aina ollut aivan erityinen merkitys minulle, niin enpä olisi osannut vielä tuolloin aavistaakaan, että saisin lopulta myös työskennellä päätoimisesti laulamisen parissa!

Sibelius-Akatemiassa ensimmäinen opettajani oli Rita Bergman, enkä koskaan unohda hänen inspiroivaa opetustaan, kun Figaron häihin eläytyessämme ryömimme yhdessä erään T-talon flyygelin alla etsimässä Barbarinan kadonnutta neulaa :).

Henrik Lambergin johdolla tein laulututkintoni Sibelius-Akatemiassa. Henkka ei ollut koskaan huonolla tuulella, ja hilpeitä kuulumisia ja muita tarinoita meillä riitti välillä niin, ettei meinattu muistaa laulaa ;). Tästä olinkin välillä erittäin iloinen, koska aktiivinen opiskelijaelämä Eteläsuomalaisessa osakunnassa ja Sibelius-Akatemian ylioppilaskunnassa aiheutti tuolloin hieman kiireitä, ja tutkintoon vaaditun lauluohjelmiston harjoittelumäärät olivat usein jokseenkin vaatimattomalla tasolla ;).

Laulun pääainetutkinnon jälkeen laulunopettajanani toimi
Ritva Eerola, josta yllä jo kirjoitinkin.

Erilaisiin laulun tyylisuuntiin ja opetusmetodeihin olen tutustunut osallistumalla mestarikursseille, sekä seuraamalla erilaisia luentoja ja opetusdemonstraatioita (mm. Speech Level Singing, Estill, CVT). Olen myös suorittanut Metropolia AMK:n pop/jazzilmaisun erikoistumiskoulutuksen ja Estill Voice Training -metodin tasot 1 ja 2.


Olen Laulupedagogit ry:n jäsen, ja pyrin osallistumaan vuosittain yhdistyksen järjestämille koulutuspäiville.

 

Opetukseni päämääristä
 

Pedagogisesti minulle on tärkeää rohkaista laulajaa etsimään kokonaisvaltainen laulutekniikka, jolla syntyy vahva yhteys omaan persoonalliseen, täysipainoiseen, rikkaasti soivaan lauluääneen. Silloin laulaja saa äänen koko kapasiteetin käyttöönsä erilaisten vahvojen tunteiden ja tarinoiden ilmaisua varten: Hän tuntee laulaessaan olevansa kokonaan äänensä näköinen, jolloin laulaminen on aitoa ja vakuuttavaa. Laulaja kokee seisovansa sanojensa takana, eikä mikään laulamisessa tunnu keinotekoiselta - ei laulajalle itselleen eikä kuulijalle. Vain kokonaisvaltainen äänenkäyttö antaa laulajalle mahdollisuuden kokea todellista laulamisen riemua!

Kuunnellessani erilaisia esiintyviä taiteilijoita olen välillä hieman huolestunut siitä, että liian harvoin löytää laulajia, joiden ääni olisi aidosti ilmaisuvoimainen ja rikas sävyiltään. Kuitenkin vasta silloin, kun laulaja hallitsee laulutekniikan niin, että keho on täydellä intensiteetillä mukana äänentuotossa, lopputulos on nautittavaa kuultavaa. Vain luonnollinen, ilmaisuvoimainen ääni koskettaa!



Käytännön asioista


Laulustudioni sijaitsee Espoon Kaitaalla. Jos samalta suunnalta on vähintään kolme oppilasta, joiden tunnit voidaan sijoittaa peräkkäin (esim. kaveriporukka), opetus on mahdollista myös muualla. Tällöin oppilailla tulee olla omasta takaa käytettävissä tuntien pitämiseen soveltuva tila. Tilassa on oltava piano tai muu kosketinsoitin. Jos kyseessä on viikonloppuleiri tai muu pitempiaikainen opetustilanne, mukana kulkee myös sähköpiano.


Tunteihin sisältyy aina sekä ääniharjoituksia että oppilaan itsensä valitsemien laulujen harjoittamista. Tilanteesta riippuen (esim. esiintyminen/tutkinto tulossa) tunnin sisältöä voidaan painottaa jompaan kumpaan suuntaan.

Tunneilla on käytettävissä bluetooth-kaiutin oppilaiden mobiililaitteisiinsa tallentamia taustoja varten, mikrofoni ja PA-laitteisto.

Oppilaille, joilla on ongelmia erityisesti klassisen ohjelmiston valinnassa, annan tarvittaessa mukaan muutamia lauluvaihtoehtoja, joista oppilas voi sitten harjoitella mieleisensä. Nämä laulut on valittu niin, että niistä koostuu opiskelun edetessä sopivan monipuolinen ohjelmisto myös musiikkiopistossa suoritettavia laulututkintoja varten. (Tutkintoja voi monessa oppilaitoksessa suorittaa myös yksityisesti, olematta kyseisessä oppilaitoksessa kirjoilla). Toki näitä lauluja voi käyttää tunneilla ohjelmistona, vaikkei tutkintoon tähtäisikään
.
 

Laulutuntiajat sijoittuvat arki-iltapäiviin ja -iltoihin. Tunnin pituus on 60 min tai 90 minuuttia oppilaan oman valinnan mukaisesti.
Tuntien hinnat:
70 e/60 min ja 85 e/90min. (Hinnat sis. ALV:n).


Laulutunteja voi ottaa niin usein tai harvoin kuin haluaa, mutta jos aikoo todella kehittää laulutaitoaan, suosittelen säännöllisiä tapaamisia. Ehdottomasti parhaiten edistyvät oppilaat, jotka käyvät tunneilla kerran viikossa, ja myös omalla ajallaan harjoittelevat aktiivisesti. Tyylilajista riippumatta laulutekniikan oppiminen tapahtuu lihasmuistiin "istuttamalla", joten toistoja tarvitaan paljon. 

 
Koska sovin tuntiajat oppilaitteni kanssa joka kerraksi erikseen, max 3 viikkoa eteenpäin, myös uusia oppilaita mahtuu joukkoon ainakin kertaluonteisesti tai muutamalle tunnille. Näin jokaisen on mahdollista hakea sulateltavaksi uusia ideoita oman lauluäänensä kehittämiseen.

 
Tervetuloa löytöretkelle :)! 

 

HUOM!: 

 

Lisätietoja 
- Helpoimmin sähköpostitse:  
(roskapostin välttämiseksi osoite ilmoitettu kuvana)

Birgitta Johansson,
MuM, BiP Certified Master Teacher

www.sonorian.fi/laulu.htm

   

LINKKEJÄ: 

Balance in Phonation (BiP) Voice Training

Ritva Eerola

Ritva Eerolan Ääntöbalanssi-metodi (Hannele Valtasaaren pro gradu)

Laulupedagogit ry

Roger Fiammetti: Respiration totale animation (video)
- Sisäänhengityslihasten toiminta (ks. erityisesti 1:50-2:11)

Juliane Gabriel: Introduction to the Human Instrument
- Lue mm. lantionpohjan lihasten (= lantiopallea, pelvic diaphragm) merkityksestä vahvaan ja energiseen äänenkäyttöön!

Alexander Technique for Musicians - Born to Sing (Ron Murdock)

Hyvän lauluasennon saavuttaminen (ks. kuvat s. 7-10)

Video äänihuulten toiminnasta (Theo Bleckmann)

Anne-Marie Speed - The Voice Explained

A Right to Sing (Joseph Shore)

Cornelius L. Reid

Explaining Lamperti's "La lotta vocale" (Joseph Shore)

Jeannette LoVetri

Seth Riggs  (Speech Level Singing)

Seth Riggs -opetusvideo (Speech Level Singing)

Striving for balance in teaching singing (David L. Jones)

VoiceWell - Kirsi Vaalio (kokonaisvaltainen äänielimistön hoito: hengityslihakset, kurkunpää, leuat, purenta)

 

 

Aria-Database

Chordie.com - pop/jazzlaulujen sanat, soinnut + transponointi

Tabinetti - suomalaisten pop/rocklaulujen sanoja ja sointuja

Chordify - YouTube ym. videoiden soinnutus

Logue.net - transponointi tekstimuotoisesta aineistosta

Songstube.net - pop/jazz: sanat + audio

Ultimate-guitar.com - pop/jazzlaulujen sanat, soinnut + transponointi

Classical Archives - kuuntele/lataa koneelle klassisia lauluja

Fono.fi - äänitetietokanta

IMSLP.org - nuotteja (klass.)

Karaoke-taustoja  Impresario.ch (klass.)

Karaoke-taustoja  (Karaoke-versio.fi) (pop-jazz)

Laura - Laulujen suomennostietokanta (klass.)

MusicMe - Kuuntele musiikkia (myös suomalaisia)

Nuotteja  Free-scores.com

Nuotteja  Musicnotes.com - lataa koneelle pop/jazzlaulujen sanat, nuotit, soinnut + transponointi

Naxos Video Library  Ooppera- ym. videoita (kirjaudu kirjastokortin numerolla)

Opera libretti & synopses (Naxos)

LiederNet Archive - Laulutekstien käännöksiä eri kielille (klass.)

Slang City - Slangienglannin selityksiä

Virtuaalipiano  Virtuaalipiano 2  Virtuaalipiano 3 (myös sointuja)   Virtuaalikeyboard

Nuottipaperia eri versioina (biisien tekoa varten)

 

Keskustelupalstoja:

Muusikoiden.net

The Modern Vocalist